Cele mai frecvente întrebări adresate de către antreprenorii aflați la început de drum
Dacă ai ajuns pe această pagină înseamnă că fie abia ai ridicat de la ONRC ”certificatul de naștere al afacerii”, deci ești la început de drum, fie ești curios/curioasă să afli lucruri noi.
Te invit să îți rezervi 15 minute să citești acest material, iar la final să îmi spui ce ți-a plăcut și ce întrebări ai pentru mine.
- Antreprenor: Am nevoie de un expert contabil / o firma de contabilitate membră CECCAR dacă abia am deschis afacerea și nu derulez activități economice?
Expert Contabil Lavinia Popa: Categoric – DA! Ai nevoie de cineva care îndeplinește în mod autentic meseria de expert contabil, respectiv este expert contabil membru CECCAR – activ. Rolul unui expert contabil este de a te îndruma, de a te ajuta să schitezi un plan de afaceri și urmărește împreună cu tine realizarea acestuia. Și. chiar dacă nu desfășori, încă, activități comerciale – ai obligația de a depune declarații fiscale la ANAF. Altfel, de unde să știe instituțiile statului dacă ai sau dacă nu ai activitate.
2. Antreprenor: Ce impozite o să achit la stat?
Expert Contabil Lavinia Popa: Trebuie să îți spun că există două tipuri de impozitare:
a) impozit pe venit microîntreprindere – cotă de 1% (dacă ai salariați), sau 3% (dacă nu ai salariați) calculată la cifra de afaceri / veniturile înregistrare în trimestrul de raportare.
Atenție! Venit ≠ Încasare Adică nu calculăm impozit pentru sumele încasate, ci pentru sumele facturare (cifra de afaceri).
Foarte mulți antreprenori confundă termenul de ”venit” cu ”încasare”.
b) impozit pe profit – cotă de 16%, se aplică la diferența dintre venituri și cheltuieli (se ține cont de cheltuielile deductibile, nedeductibile, veniturile impozabile și neimpozabile – dar nu intru în detalii).
3. Antreprenor: Firmă platitoare de TVA sau firmă neplatitoare de TVA?
Expert Contabil Lavinia Popa: răspund clienților meu cu trei întrebări pentru a realiza o diagrama, sau să o numesc hartă/schiță a afacerii. Această diagramă mă ajută să iau împreună cu antreprenorul cea mai bună soluție.
a) Cine sunt clienții? Îl rog pe antreprenor să îi descrie cât mai bine din punct de vedere al formei juridice: persoane fizice, persoane juridice – plătitoare sau neplătitoare de TVA.
b) Cine sunt furnizorii? Sunt din România, din UE sau non-UE?
c) Ce activitate desfășor: servicii, comerț sau producție?
Abia după ce definim clar aceste aspecte putem decide ce să fie: firmă plătitoare de TVA sau firmă neplătitoare de TVA.
4. Ce program de facturare să aleg?
Expert Contabil Lavinia Popa: Recomand două programe de facturare: Facturis sau SmartBill.
Simple. Eficiente. Permit export de date către principalele programe de contabilitate.
Sper că ți-au fost de folos informațiile.